FANDOM

Szablon:Serial infobox Nie z tego świata (oryg. ang. Supernatural) - amerykański serial emitowany od 2005 roku przez amerykańską telewizję The CW (wcześniej przez The WB). W Polsce prawa do emisji Nie z tego świata zakupił kanał TVN, który w lipcu 2010 zakończył emisję 4 serii.

Opis serialu

Akcja serialu zaczyna się ponad dwadzieścia lat temu, gdy spokój pewnej szczęśliwej, amerykańskiej rodziny z Kansas zostaje zburzony. Szczęśliwa żona i matka dwóch synów niespodziewanie ginie w niewyjaśnionych okolicznościach, a świadek niesamowitego zdarzenia, jej mąż John, w panice ucieka wraz ze swoimi dziećmi - Deanem i Samem - z płonącego domu. John postanawia zgłębić sprawę śmierci żony na własną rękę, szukając odpowiedzi w zjawiskach paranormalnych i poznając innych podobnych jemu, żądnych zemsty ludzi.

Pilot

W pierwszym, pilotażowym odcinku, poznajemy dorosłego już Sama, którego dziewczyna ginie w bardzo podobny sposób jak jego matka. Wkrótce w jego domu pojawia się starszy brat - Dean, razem wyruszają na poszukiwanie ojca, gdyż okazuje się, że John zniknął wiele dni temu i nie daje znaków życia.

Pierwsza seria

Pierwsza seria to głównie poszukiwania ojca przez braci Winchesterów. Okazuje się, że rzeczy, o których mówił im ojciec przez lata ich młodości są prawdziwe i w czasie podróży jego śladami bracia trafiają na przeróżne nadprzyrodzone formy bytu, często zmuszeni są podjąć się walki z nimi na własną rękę, organizując tzw. "Łowy". Sam zaczyna miewać dziwne, prorocze sny oraz okazuje szczątkowe zdolności telekinetyczne. Pod koniec serii braci odnajduje ich ojciec, który wpadł wreszcie na wiarygodny trop zabójcy swojej żony oraz dziewczyny Sama. Okazuje się że za tymi i innymi podobnymi zdarzeniami stoi potężny, żółtooki demon Azazel. Niestety demon ucieka z potrzasku a John, Sam i Dean wylatuja z drogi przez ciezarowke prowadzona przez demona.

Druga seria

Druga seria zaczyna się w klinice, gdzie Dean przeżywa śmierć kliniczną. Zrozpaczony ojciec przywołuje w piwnicy Azazela i zawiera z nim pakt: za życie Deana ofiaruje swoją duszę oraz ich jedyną nadzieję na zabicie Żółtookiego demona - Colta, wraz z ostatnim nabojem. Pakt został przypieczętowany i parę minut po cudownym ozdrowieniu Deana, John umiera o godzinie 10:41. Zrozpaczeni bracia palą ciało swojego ojca oraz postanawiają dalej tropić potężnego demona. Bracia natykają się na kilka przypadków ludzi obdarzonych nadprzyrodzonymi mocami podobnymi do ciągle nasilającego się "daru" Sama. Rodzice większości tych "cudownych dzieci" zginęli w pożarze podobnym do tego, który zabrał matkę Winchesterów. Finisz drugiej serii ma miejsce w opuszczonej osadzie gdzie w tajemniczych okolicznościach trafia Sam. Spotyka tam innych obdarzonych paranormalnymi mocami ludzi, również tych znanych już z poprzednich odcinków. Wkrótce członkowie tej grupy zaczynają po kolei ginąć. Rozpoczyna się konkurs w którym z grupy "pupili" Azazela przeżyć musi tylko jeden. W końcu przy życiu zostaje Sam oraz Jake, który wykorzystując swoją moc atakuje Winchestera z zamiarem wygrania "konkursu". W końcu przybywa z pomocą Dean oraz Bobby, przyjaciel rodziny, wspólnie udaje im się pokonać przeciwnika. Dobre zakończenie psuje jednak Jake, ostatkiem sił wbijający Samowi nóż w plecy. Winchester ginie na miejscu. Zrozpaczony z powodu straty brata Dean wzorem ojca podpisuje pakt z demonem, za życie Sama ofiaruje swoją duszę - pozostaje mu rok życia. Sam zaraz po obudzeniu się chce wyruszyć na poszukiwania demona. Wkrótce bracia i ich przyjaciele wpadają na trop starego cmentarza chronionego przed demonami olbrzymią pułapką. Azazel będąc demonem nie może wejść na teren cmentarza wiec posyła tam Jake'a, przy pomocy znanego już z pierwszej części Colta otwiera wrota piekieł. Na świat wydostają się setki demonów oraz dusza Johna Winchestera, na szczęście nasza grupa łowców zamyka wrota, a Dean zabija przy pomocy Colta Żółtookiego Demona.

Trzecia seria

Trzecia seria krąży wokół próby złamania paktu Deana z demonem. Bracia szybko znajdują kogoś kto chce im w tym pomóc; jest to Ruby - demonica-renegat która z nieznanych powodów postanawia wspierać braci w walce z armią Lilith, przywódczyni demonów, które wydostały się z otchłani piekieł. Ruby (dzięki swojemu nożowi podobnemu w działaniu do wiekowego Colta) swoje dobre zamiary udowadnia wielokrotnie ratując Winchesterów z opresji. Bracia natrafiają również parokrotnie na Bellę Talbot, Angielkę handlującą przedmiotami obdarzonymi paranormalnymi mocami. Bella wkrótce kradnie Deanowi Colta, okazuje się bowiem że Bella podobnie jak Dean zawarła pakt z demonem, który teraz za unieważnienie ich porozumienia zażądał pistoletu oraz zabicia Sama (to drugie Belli się nie udaje i wkrótce za karę umiera). Pomimo straty Colta dzięki Belli Dean dowiedział się jaki demon jest strażnikiem jego paktu - okazuje się nim być sama Lilith kryjąca się pod postacią małej dziewczynki. Ponadto potężna demonica każe swoim podwładnym zamordować Sama - widzi w nim konkurenta do roli swego rodzaju "antychrysta". W końcu na dwa dni przed wypełnieniem się paktu, Bobby namierza Lilith. Cała trójka postanawia udać się do Indiany, wiedząc, że zabicie Lilith unieważni pakt. Ponieważ jednak nie posiadają już legendarnego Colta, postanawiają poprosić Ruby, aby pomogła im dzięki swojemu nożowi. Ruby nie zgadza się jednak na plan Winchesterów, uważa go bowiem za zbyt ryzykowny. Dean kradnie jej nóż i bracia w końcu docierają do Indiany z zamiarem unicestwienia Lilith. Sytuacja jednak szybko się komplikuje - większość mieszkańców miasta została opętana przez demony broniące swojej pani. Na pomoc łowcom przybywa jednak ponownie Ruby, która wraz z Samem i Deanem dociera do domu Lilith. Okazuje się jednak, że w ciele dziewczynki nie zamieszkuje już demon. Wybija północ i Dean widzi ogary piekielne (znak, że pakt zaczyna się dopełniać). Szybko okazuje się, że towarzyszka Winchesterów nie jest prawdziwą Ruby - jest to Liith, która z łatwością obezwładnia Sama i Deana. Na tego drugiego napuszcza ogary piekielne i Dean ginie, dopełniwszy paktu. Z nieznanego powodu jednak Lilith nie jest w stanie zabić Sama, więc ratuje się ucieczką. Zdruzgotany Sam upewnia się, że jego brat nie żyje. Trzecia serię kończy scena udręczonego Deana, który uwięziony w piekle wykrzykuje imię swojego brata i błaga o pomoc.

Czwarta seria

W czwartej serii Dean zostaje przywrócony do życia przez anioły i sprowadzony przez jednego z nich – Castiela. Całość serii to ustawiczna walka o kolejne pieczęcie, których złamanie ma spowodować uwolnienie Lucyfera. Sprawę pogarsza fakt, że do otwarcia więzienia wystarczy jedynie 66 z 600 pieczęci. Na swojej drodze spotykają anioły, nie każdy z nich jest jednak tak skory do pomocy jak Castiel. Sam zaczyna używać swoich mocy których siła zwiększa się dzięki piciu demonicznej krwi. Ukrywając to przed bratem, zostaje wciągany przez Ruby w coraz większe uzależnienie. Całą uwagę i nienawiść skupiają na zabiciu Lilith, która dowodzi demonami uwolnionymi z piekła w poprzedniej serii. W ostateczności wzmocnionemu krwią demonów Samowi udaje się zabić Lilith. Niestety okazuje się, że jej śmierć była ostatnią pieczęcią. Tym samym Sam rozpoczyna apokalipsę i przywraca szatana do życia.

Piąta seria

W piątej serii akcja skupia się na walce z rozpętaną apokalipsą i powstrzymaniem Lucyfera. Bracia dowiadują się, że są wybranymi naczyniami, Sam dla Lucyfera, a Dean dla archanioła Michała. Jednakże obaj odmawiają przyjęcia ich do swoich ciał, odsuwając pojedynek szatana z archaniołem, który ma być uwieńczeniem nieuchronnej apokalipsy. Odmowa braci nie podoba się zarówno jednej jak i drugiej stronie. Aniołowie stają się jeszcze mniej pomocni, w szczególności Zachariasz. Nieustanne poszukiwania sposobu na pokonanie Lucyfera prowadzą do nieba w poszukiwaniu Boga. Jednak Jego wola nie podoba się bohaterom. Na swojej drodze napotykają archanioła Gabriela, który wyjawia im, że istnieje sposób na powstrzymanie apokalipsy bez zniszczenia całego świata. Potrzebują do tego pierścieni czterech jeźdźców apokalipsy, które mogą znowu umieścić szatana w klatce. Po ich zdobyciu ustalają plan zaprowadzenia Lucyfera do jego więzienia w ciele Sama. Ten jednak nie daje rady nad nim zapanować. W przejętym naczyniu Lucyfer spotyka się z Michałem na miejscu bitwy. Zjawiają się tam także Dean, Castiel i Bobby. Odsyłają na moment archanioła, szatan jednak zabija Casa, który utracił moce, a także Bobby'ego. Dean do końca próbuje dotrzeć do swojego brata i zostaje przy tym ciężko pobity. W końcu Samowi udaje się zapanować nad swoim ciałem. Otwiera więzienie i wskakuje tam razem z Michałem. Bóg wskrzesza Castiela, który ulecza Deana i przywraca do życia Bobby'ego. Na koniec Dean jedzie do swojej dziewczyny i zostaje u niej na kolacji. Pojawia się wtedy Sam, który stoi na ulicy przed domem i patrzy na nich... W międzyczasie prorok Chuck pisze historię auta Deana, opisuje ich szczęśliwe i smutne chwile. Mówi że nic się nie kończy uśmiecha się i znika.

Szósta seria

Szósty sezon rozpoczyna się rok po wydarzeniach z piątego Sezonu. Dean prowadzi szczęśliwe życie z Lisą i Benem. Sam powraca do świata żywych i sprzymierza się z Dean, który próbuje pogodzić role łowcy z rolą głowy rodziny, ale w ostateczności porzuca Lisę i Bena na rzecz polowań z bratem. Sam pracuje z Samuelem w celu polowania i chwytania życia potworów Alpha (pierwszy z puli genowej), czyli pierwszych z gatunku. Castiel jest mało pomocny gdyż jest zajęty wojna domową w niebie. Okaże się, że Samuel pracuje dla Crowley by ten przywrócił do życia jego córkę. Crowley chce korzystając z Alf znaleźć czyściec, w którym znajdują się ogromny zbiór dusz, które mają wielką moc.Castiel przywrócił Sama bez duszy. Dean prosi o pomoc Śmierć Jeździec Apokalipsy, aby odzyskać jego duszę. Śmierć stawia mur w umyśle Sama tak, aby nie pamiętał piekła. Okazuje się, że Castiel zawarł umowę z Crowleyem w myśl, której obydwaj otrzymują po połowie dusz z czyśćca. Deanowi nie podoba się pomysł i próbuje zatrzymać duet. Aby zatrzymać braci i Bobbyego, Castiel niszczy mur w głowie Sama. Castiel zdradza Crowleya, Crowley staje po stronie Raphaela i wykonuje rytuał, aby otworzyć drzwi do czyśćca. Rytuał nie udaje się, Castiel podmienił słoje z krwią i sam odprawił rytuał w wyniku, którego ma dostęp do dusz z czyśćca i ma ogromna moc. Pozwala Crowleyowi uciec i zabija Raphaela. Kiedy Winchesterowie próbują namówić go do oddania dusz odmawia w wyniku, czego Sam przebija go anielskim ostrzem, ale ono go nie zabija wtedy wyjawia braciom, że nie jest już aniołem, lecz ich nowym bogiem. Musza oddać mu pokłon, bo inaczej ich zabije.

Emisja w Polsce

Obsada

Główne role
Dzieci Azazela
Łowcy
Demony
Aniołowie
Bestiariusz
Inni

Reżyseria

Scenariusz

Postacie

Spis odcinków

Szablon:Main

Ciekawostki

  • Samochód Deana to Chevrolet Impala z '67 roku
  • Numer telefonu Deana, podany w odcinku "Phantom Traveller", 1-866-907-3235, był prawdziwy. Dzwoniąc, można było usłyszeć wiadomość - "Tu Dean Winchester. W nagłym przypadku zostaw wiadomość. Jeśli dzwonisz w sprawie 11-2-83, zostaw swoje namiary."
  • Matka Deana i Sama, została zabita 2 listopada 1983 (2-11-83) roku
  • Rejestracja samochodu Winchesterów w początkowych to pochodząca ze stanu Kansas "KAZ 2Y5", Po przygodach z policją w odcinku Folsom Prison Blues bracia Winchester są zmuszeni do zmiany tablic na CNK 80Q3 ze stanu Ohio. Inne rejestracje pojawiają się jeszcze dwa razy w odcinku What Is Should Never Be "RMD 5H2" ze stanu Kansas oraz w After School Special "BQN 9R3".
  • Kod do skrytki w bagażniku na oficjalnej stronie serialu to data śmierci Mary - 11-2-83
  • Samochód Johna Winhestera to GMC Sierra Grande z 1986 roku, z numerami rejestracyjnymi "CSG 8R3".
  • Wszystkie tytuły odcinków serialu są jednocześnie tytułami znanych horrorów lub piosenek znanych wykonawców rockowych.
  • Podczas prac nad drugą serią Jared Padalecki (Sam) złamał rękę w trakcie kręcenia jednego z ujęć (prawdopodobnie podczas kręcenia odcinka 4. z serii 2.).
  • W odcinku Shadow Sam wchodzi na stronę hellhoundslair.com, na której znajduje informacje dotyczące nawiedzonego domu. Strona ta w rzeczywistości istnieje. Można tam znaleźć różne straszne historie.
  • Ulubione zespoły Deana to Led Zeppelin, Black Sabbath, AC/DC, Motörhead oraz Metallica.

Nagrody i nominacje

2006

  • Saturn Award - nominacja dla najlepszego serialu
  • Nagroda Emmy - podwójna nominacja odcinka "Pilot" za muzykę oraz za edycję dźwięku dla Christophera Lennertza
  • Golden Reel Award - nominacja odcinka "Pilot" w kategorii "Najlepsze efekty dźwiękowe w serialu telewizyjnym"
  • Teen Choice Award - nominacja serialu w kategorii ""Najlepszy nowy serial"" oraz dla Jensena Acklesa w kategorii "Nowa gwiazda telewizji"
  • TV.com's The Best of - pierwsze miejsce w kategoriach "Najlepszy serial SF" [53% głosów] i "Najlepsze wydanie DVD serialu SF" [74% liczby]

2007

  • Golden Reel Award - nominacja odcinka "Salvation" w kategorii "Najlepsze efekty dźwiękowe w serialu telewizyjnym"
  • Teen Choice Awards - nominacja dla Jareda Padaleckiego w kategorii "Najlepszy aktor w serialu sensacyjnym"
  • Young Artist Awards - nominacja dla Colby'ego Paula (Michael z odcinka "Something Wicked") w kategorii "Najlepsza gra aktorska w serialu telewizyjnym młodego aktora" oraz dla całego serialu w kategorii "Najlepszy nowy serial telewizyjny"

2008

2009

  • People's Choice Award - nominacja serialu w kategorii "Ulubione telewizyjne widowisko science-fiction/fantasy"
  • GLAAD Media Awards - nominacja odcinka "Ghostfacers" w kategorii "Najlepszy odcinek serialu, w którym homoseksualiści nie są głównymi postaciami"
  • Leo Awards - nominacja dla Mandy Playdon w kategorii "Najlepszy kobiecy występ gościnny w serialu dramatycznym" za odcinek "Family Remains"

2010

Linki zewnętrzne

Więcej z Fandomu

Losowa wiki